loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

دور دنیا در 8 جلد

برای عاشقان سفر. برای همه آن‌هایی که شب ها بعد از خاموشی مطلق تصمیم می‌گیرند با یک چراغ مطالعه دور دنیا را بگردند، یاد بگیرند و لذت ببرند. برای تمام ما.

به نام خدا

جایی خواندم که منصور ضابطیان را قصه‌گو معرفی کرده بود.
اگر ما هم این تعریف کوتاه را بپذیریم باید قیدی به آن اضافه کنیم، آن هم این که منصور ضابطیان پایش را کمی فراتر از قصه ها برده است. او، آنچه را که واقعیت دارد روایت می‌کند و به نظر من روایت واقعیت، آنطور که باید، سخت‌تر از هر تخیل و قصه ساختنی‌ست.


سباستین

من عاشق کوبا هستم و دلایل زیادی برای این عشق دارم. کوبا برای من تبلور خواستن و توانستن است ولی با یک شرط. این شرطی که می‌خواهم بگویم را آقای ضابطیان بسیار خوب در سفرنامه اش به کوبا روایت کرده است. وقتی حرف از خواستن و توانستن می‌شود ناخودآگاه ما حس خوشایندی نسبت به جمله های بعدیش پیدا می‌کنیم اما شرط مهمی که معمولا بیان نمی‌شود و از نظر من راز گذار از مرحله خواستن به توانستن است، هزینه است.
آری، ما باید بدانیم تجربه‌ی حس خوشایندِ توانستن همراه با هزینه است. وقتی صحبت از کوبا می‌شود، ذهن من پرواز می‌کند وسط درگیری های دهه 50 میلادی آن روزهایی که فیدل کاسترو و چه‌گوارا بعد از رفت و آمدهای زیاد نتیجه مبارزات خود را گرفتند. بله، مبارزه زیباست مخصوصا زمانی که جنبه‌ی مقاومتش به بقیه وجه‌هایش می‌چربد. حالا بعد از گذشت حدود 60 سال از آن روز های مقاومت کوبا، منصور ضابطیان راوی منصفی است از آنچه در کوبا درجریان است.

این روایت جذاب از سرزمین چهار فصل را در سباستین بخوانید.
 


منصور ضابطیان در سفرهایش همان مسافری‌ست که از برنامه اش جا می‌ماند، گرسنگی می‌کشد، همه چیز از قبل برایش مهیا نیست و در یک کلام خودش است.


بی‌زمستان

آقای ضابطیان کتابی دارد به اسم بی زمستان!
ابتدا بنا بر این بود که در 4 فصلِ سال به 4 کشور سفر کند ولی به دلایلی سفر فصل زمستانش جور نشد. به گفته‌ی خودش یا باید تا زمستان سال آینده صبر می‌کرد و یا ما را در لذت سفر به همین سه کشور شریک می‌کرد.این شد که بعد از سفر به تاجیکستان در بهار، آذربایجان در تابستان و گرجستان در پائیز کتاب بی زمستان را منتشر کرد.

 

مارک و پلو و کمی بعد مارک دو پلو

اولین کتاب منصور ضابطیان مارک و پلو بود، کتابی که شامل سفرنوشت هایی به کشور های: فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا، ارمنستان، کره جنوبی و ایالت متحده آمریکا است. هر کدام از این اسم ها می‌تواند چند جلد سفرنامه به خودشان اختصاص دهند. البته که کمی جلوتر با ایتالیا کار خواهیم داشت. ولی خدا را چه دیدید شاید بعدا برای هرکدام از این کشور ها کتابی مجزا از منصور ضابطیان چاپ شد و ما از سفر دوباره به این کشور ها لذت بردیم.
کتاب دومی که از این نویسنده چاپ شد، کتاب مارک دو پلو بود که شامل سفرنامه هایی از کشور های: کنیا، بلژیک، چک، هلند، آلمان، پرتغال، یونان، عراق و برزیل هست.
 

برگ اضافی

منصور ضابطیان بعد از این سفرنامه، کتابی با عنوان برگ اضافی را منتشر کرد که فلسفه نام گذاریش برای خودم جالب بود. در این کتاب خرده روایت هایی که از این کشور ها جا مانده بود و حجم کافی برای اختصاص یک فصل را نداشت، منتشر شد. در باره‌ی نام گذاری این کتاب جایی گفته است که شما در رستورانی بودید که دو پلو(مارک و پلو - مارک دو پلو) سفارش داده اید و حالا برای شما کباب برگی می‌آورند.
این کتاب حکم همان کباب برگ را دارد.

 

چای نعنا

چای نعنا، عنوان کتاب دیگری از منصور ضابطیان است، سفرنامه ای به مراکش با آن چای معروفش.
در کتاب چای نعنا، روایت جذابی از شهر طنجه آمده که هر توضیحی از حلاوتش می کاهد. روایتی از شهری که میزبان خیلی از بزرگان بوده است.

 

موآ

در این نام گذاری بیش از هر چیز باران دخیل بوده است. موآ به زبان ویتنامی یعنی باران و منصور ضابطیان گفته بیش از 90 درصد سفر ویتنامش در شرایط بارانی سپری شده. هر زمان قصد نوشتن کرده باران آمده و روز رونمایی کتاب هم بارانی بوده. ویتنام از آن کشورهایی است که به خاطر اختلاف زیاد مکانی و فرهنگی خواندنش برای ما جالب است.
 

سه رنگ

منصور ضابطیان اعتقاد دارد کشور های حوزه مدیترانه مخصوصا ایتالیا شباهت فرهنگی زیادی با ما دارند. او به دنبال رشته تسبیحی بوده برای این سفر یک ماهه‌اش که بتواند انسجام محتوایی سفرنامه‌اش را حفظ کند به همین خاطر غذا را انتخاب کرده است. از شمال تا جنوب یا بهتر بگویم از بالا تا کف چکمه‌ی ایتالیا را با محوریت غذا گشته است و ما را همراه با طعم هایی کرده که از دل کلمات هم مزه منحصر به فردشان حس می‌شوند.
منصور ضابطیان اعتقاد دارد که ایتالیایی ها در ساختن کمال از هیچ تبحر دارند جوری که از چند ورق گوجه و پنیر کمی ریحون و ذره‌ای نان، خوش‌مزه ترین پیتزایی که تا به حال تصور کردید را به شما تحویل می دهند.

 

از همه سفرنامه هایش که بگذریم خود منصور ضابطیان اعتقاد دارد شروع علاقه مندیش به سفر و سفرنامه زمانی بوده که در کودکی تن تن می‌خوانده.
 


خلاصه که اگر به هر علت شرایط برای گشتن و سفر مهیا نیست، لذت سفر را با سفرنامه خواندن تجربه کنیم.
همه‌ی سفرنامه های منصور ضابطیان را به صورت یکجا از این لینک ببینید.

طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک