loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

چرا باید آداب دیکتاتوری را خواند؟

چرا باید آداب دیکتاتوری را خواند؟

این کتاب سعی دارد به این دو سوال پاسخ دهد که چگونه موسولینی، هیتلر، استالین، مائو، کیم ایل سونگ، چائوشسکو، دووالیه و منگیستو به حکومت رسیدند و چگونه این حکومت ها ادامه پیدا کردند.

به نام خدا

چرا باید کتاب آداب دیکتاتوری را خواند؟

شاید بد نباشد اول کمی درباره دیکتاتور کیست و چیست صحبت کنیم. وقتی صحبت از دیکتاتور می‌شود اولین تصویر در ذهن خیلی ها تصویر مردی با یونیفرم نظامی، بازوبند قرمز و سیبیل کوتاه یا همان آدولف هیتلر، نقش می بندد.




دیکتاتور ها از روم کار خودشان را آغاز کردند. دیکتاتورهای روم، قاضی هایی بودند که در بحران ها و برهه های حساس توسط کنسول ها انتخاب می شدند تا با اختیارات زیاد اوضاع را به دست بگیرند.


دیکتاتور در لغت نامه به معنی خودکامه و خود رای ترجمه شده و در اصطلاح عامه هم به افراد تک رای با کمی چاشنی خشونت گفته می شود.
اوایل شکل گیری دیکتاتور ها پیش بینی شده بود که امکان دارد هر کدوم از این قاضی ها بعد از تمام شدن دوران بحران به راحتی به وضعیت قبل بر نگردند برای همین مدت اعتبار حکم 6 ماه اعلام شده بود.




در سیاست تعاریف متعددی برای حکومت دیکتاتوری عنوان شده که به طور کلی چند ویژگی مشترک دارند:
1)     مردم از شیوه اداره این حکومت ها نا‌راضی هستند.
2)     قوانین و مقرارت توسط یک شخص یا مورد رضایت یک شخص وضع می‌شود.
3)     نبودن قوانینی برای محدود کردن قدرت شخص دیکتاتور.
4)     به کار بردن قانون برای نفع عده‌ای اندک.
5)     اطاعت ملت از قوانین فقط و فقط به علت ترس.
6)     نبود آزادی بیان.
7)     نبودن سیستم های رای گیری و نبود دموکراسی.






زمانی که از دیکتاتور صحبت می‌کنیم، یک آدم خشن و تک رای و خودکامه به ذهن خطور می‌کند ولی شاید جالب باشد زمانی که زندگی‌نامه دیکتاتور ها را بررسی می کنیم چند ویژگی مثبت و مشترک دارند: دیکتاتور‌ها می‌توانند آدم هایی وطن پرست، پاک دست، دلسوز و ... باشند ولی بحث اصلا سر این ویژگی ها و بد یا خوب بودن این افراد نیست.

بعد از شناخت بیشتر این دو مطلب دیکتاتور کیست و دیکتاتوری چیست که در این جا بحث ما نیست دو سوال پیش می‌آید که اول این افراد چگونه به حکومت رسیدند و دوم چگونه این حکومت ها ادامه پیدا کردند.
این کتاب سعی دارد به این دو سوال پاسخ دهد که چگونه موسولینی، هیتلر، استالین، مائو، کیم ایل سونگ، چائوشسکو، دووالیه و منگیستو به حکومت رسیدند و چگونه این حکومت ها ادامه پیدا کردند
.





در این کتاب دو دلیل اصلی برای ادامه این حکومت ها نام برده شده:
1)    کیش شخصیت
2)    وحشت
ترس کارآمد است اما برای دوام بیشتر ستایش حاکم توسط حکومت نیاز است.


برای پاسخ دقیق‌تر به این دو سوال پیشنهاد ما، مطالعه کتاب آداب دیکتاتوری است که به تازگی از نشر گمان به چاپ رسیده است.
برای خرید کتاب از این لینک اقدام کنید.

طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک