loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

آبی تر از گناه

5 / 0
  • ناشر : ققنوس ققنوس
  • نویسنده : محمد حسینی
  • زبان کتاب : فارسی
  • تعداد صفحات : 125
  • سال نشر : 1397
  • چاپ جاری : 8
  • نوع جلد : شومیز
  • شابک : 9789643115456
  • قطع : رقعی
  • دسته بندی : بزرگسال
like like
like like

«من کسی را نکشته ام. همه اش از همان عکس شروع شد. نمی دانید چه عکس غوغایی بود. رفته بودم برایشان شعر بخوانم. باور کنید قبل از آن عکس برایم یک پیرزن و یک پیرمرد ساده بودند.» روایتی جذاب از به قتل رسیدن پیرزن و پیرمردی تنها و با اصل و نسب. پسر جوانی که برای آن‌ها شعر می‌خواند و از این طریق مزدی می‌ستاند به ناگاه خود را در مظان اتهام قتل آن دو می‌بیند، اما هیچ شاهدی بر این ادعا یافت نمی شود تا این که خود زبان به اعتراف می‌گشاید و پرده از رازهایی برمی دارد که ریشه در گذشته او داشته اند، ولی ...
آبی تر از گناه اثر محمد حسینی نویسنده معاصر ایرانی و برنده جایزه هوشنگ گلشیری است. آبی تر از گناه، رمان و یا به زعم عده ای داستان بلندی است که راوی آن پسر جوان شهرستانی است که به شرح ماجرا می‌پردازد. داستان از ادبیات اعترافی بهره جسته است. راوی به شکل تک گویی سعی بر شرح ماجرایی دارد، گویی وی رد محضر قانون است بی آنکه حتی مشخص شود که او برای چه کسی اعتراف می‌کند.
راوی داستان، همانطور که گفته شد، پسر جوان شهرستانی دست و پا چلفتی است که به رغم ممانعت والدینش- آن گونه که خود بیان می‌دارد- برای کار به تهران آمده است. او مصحح است و به استخدام شازده ای قجری در می‌آید تا برایش شعر بخواند. از جمله شخصیت های این اثر به غیر از راوی، شازده، عصمت، همسر شازده، دکتر و مهتاب است. داستان از جایی شروع می‌شود که گویی عصمت به قتل رسیده است و پسر جوان مظنون به قتل وی است.
تک گویی‌های راوی از همین جا یعنی از همان ابتدای داستان آغاز می‌شود. او تماما دلیل و برهان می‌آورد تا خود را از گناه مبرا سازد. او از علاقه اش به عصمت می‌گوید، که با وجود اختلاف سنی که با وی داشته به او علاقه قلبی داشته پس بعید است که قاتل وی باشد. جریان داستان و تک گویی های راوی به قدری تاثیر گذار است که خواننده به راوی علاقه مند می‌شود و از صمیم قلبش می‌خواهد که اعترافات وی در محضر قانون پذیرفته شده و مبرا شود. راوی در این بین از شخصی به نام دکتر مسایف سخن می‌گوید. مردی که به گفته راوی عاشق عصمت بوده است و در میان اعترافاتش او را متهم خطاب می‌کند.
این اثر محمد حسینی از نظر نثر و زبان بی نظیر است. زبان داستان، زبانی است بسیار قوی و پیش رونده و به دور از اطناب. فضا سازی نیز به همین منوال، بی نظیر و جذاب است. تنها ایرادی که به این اثر گرفته شده، پایان بندی آن است. به زعم منتقدین نویسنده با اینگونه رقم زدن داستان، به نوعی خواننده را فریفته است. انگیزه راوی برای پنهان کاری و بی گناه نشان دادن خود و متعاقبا اعتراف وی برای خواننده مسکوت باقی می‌ماند. اینکه راوی در دنیایی مدرن انتقام اجدادش را می‌گیرد به نظر خواننده آبی تر از گناه دور از ذهن است و کاملا ساختگی است. اما با این اوصاف گردش داستان، زبان و نوع روایت این اثر را به اثری بی نظیر و خوش خوان تبدیل کرده است. این اثر دوست داشتنی به وسیله انتشارات ققنوس به چاپ رسیده و بارها نیز تجدید چاپ شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "آبی تر از گناه" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک