loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

جهان پس از آمریکا

5 / 0
like like
like like

«جهان پس از آمریکا» کتابی از فرید زکریا نویسنده سیاسی و روزنامه‌نگار صاحب‌نام هندی- آمریکایی است که ویراست اول آن در سال 2006 و 2007 نوشته شد. درست وقتی که امریکا مرکز جهان بود. اقتصاد امریکا شکوفا بود و به‌رغم شکست در عراق، مردم از قدرت نظامی واشنگتن در شگفت بودند که از 11 سپتامبر در مقیاسی بی‌مانند در تاریخ بشر در سراسر دنیا وارد میدان شده بود.
فرهنگ امریکایی در همه‌جا از امریکای لاتین تا چین حکمفرما بود و هر نظری که درباره جورج دابلیو. بوش داشتند باز این احساس عمومی وجود داشت که امریکا نماینده پیشرفته‌ترین شکل سرمایه‌داری است که به شیوه‌ای پیچیده هدایت و تنظیم می‌شود.
این اثر اما در نیمه سال 2008 منتشر شد که بحران مالی تازه آغاز شده بود. پاییز آن سال، نظام مالی آمریکا سقوط کرد و به همراه آن اقتصاد که در آخرین فصل، 6 درصد کوچک شده بود و حدود چهار میلیون شغل را در شش ماه از دست داد که بزرگ‌ترین افت از دهه 1930 بود. انقباض تجارت جهانی بدتر از دهه 1930 بود.
زکریا در «جهان پس از آمریکا» کوشیده است پیامدهای بحران مالی، تغییرات حاصله در قدرت و دیپلماسی و روان ملی آمریکا را توضیح دهد و واقعیات سیاسی دوران ریاست جمهوری اوباما را منعکس کند. به طور کلی «جهان پس از آمریکا» دربر دارنده نظرات زکریا درباره بحران مالی و تأثیرات آن، چالش‌ها و فرصت‌های اقتصاد امریکا و ماهیت جغرافیای سیاسی جهانی جدید است. او در این کتاب از دگرگونی عظیمی که برای همه کشورها در حال وقوع است حرف می‌زند دگرگونی‌ای که به قول خودش هنوز فهمیده نشده است دگرگونی‌ای که در آن شاهد کاهش قدرت ایالات متحده و اوج‌گیری کشورهای دیگر به خصوص کشورهای آسیایی هستیم. تحولی که ذاتش اقتصادی است اما پیامدهایش به همه عرصه‌های دیگر زندگی سرایت می‌کند و این معنایش ورود به جهانی تازه است؛ «جهانِ پس از آمریکا». جهانی که مکان‌‌ها و مردمان بسیاری تعریف و هدایتش می‌کنند.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "جهان پس از آمریکا" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک