loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

ادب حضور 5

5 / 0
like like
like like

کتاب «آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا» نوشته «محمدتقی فیاض بخش» دفتر پنجم از مجموعه کتاب‌های «ادب حضور» است. این اثر درباره آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا (ع) و دستورات زیارت اربعین است. کتاب در دو بخش با عناوین «آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهداء (ع) به ویژه در محرم و صفر» و «آداب و مراقبات زیارت سیدالشهداء (ع) و راهپیمایی اربعین حسینی (ع)» نگارش یافته است. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

تبیین جوهره انسانی و هدف از خلقت او، مسئله غامضی به پیچیدگی انسان است و کاربرد حل این معما، یک امر نظری محض نیست که نتایج آن تنها در کتاب‌های عقلی و آکادمی‌های فلسفی خلاصه شود؛ بلکه آثار آن در جای‌جای مباحث علمی و تربیتی و اخلاقی و روان‌شناختی ظاهر می‌گردد و هر یک از مکاتب عقلی و اجتماعی، بنابر جهان‌بینی‌های گوناگونی که در تبیین بلندای قامت انسانی دارند، تئوری‌های مختلفی در حل این معما ارائه کرده‌اند. در این میان، خداوند متعال، با بیانی کوتاه و پرمعنا، فلسفه خلقت انسان را در «عبادت» بیان می‌نماید و می‌فرماید: «و جن و انس را نیافریدم، مگر برای آنکه مرا بپرستند.»

ولی با مراجعه به آیات دیگر، روشن می‌شود که عبادت، خود نیز مقدّمه‌ای برای رسیدن به مقام یقین به توحید است؛ چنان‌که خطاب به رسول اکرم (ص) می‌فرماید: «و پروردگارت را پرستش کن، تا برای تو یقین فرارسد.»

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "ادب حضور 5" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک