loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

جهان پسا - آمریکایی

5 / 0
like like
like like

نویسنده در این کتاب به تفصیل به فرآیند توزیع قدرت در جهان معاصر می‌پردازد و درسهایی از جابجایی دو قدرت بزرگ انگلستان و آمریکا در قرن گذشته و انتظاراتی را که از جابجایی سوم (ظهور دیگران) می‌توانیم داشته باشیم بازگو می‌کند.

زکریا در این کتاب خیزش کشورهایی مانند چین، هند، برزیل، روسیه و بسیاری دیگر از کشورها را تحولی بزرگ می‌داند که جهان را در قالبی نو خواهد ریخت و چشم انداز جهانی جدیدی به وجود می‌آورد که در آن قدرت و ثروت در حال جابجایی است.

جهان پسا آمریکایی، آینده نزدیک جهان را که شاید مدتی است شروع شده باشد، چنین تصویر می‌کند که آمریکا باید با تک نبودن و تاثیرپذیری از دیگر عوامل موثر کنار بیاید. او این عوامل موثر جدید را کشورهایی می‌داند که برخی تا پیش از این چنین نقشی در جهان نداشته‌اند؛ کشورهایی مانند ایران.

فرانسیس فوکویاما در نقدی بر این کتاب نوشته است: "فرید زکریا این دوران را «جهان پساآمریکایی» نامیده است. مطمئن نیستم که او در این مورد درست گفته باشد اما این حس قوی را دارم که امروزه اقتصاد جهانی به شیوه‌هایی دراماتیک در حال تغییر است. اجازه دهید کمی دقیق‌تر به دنیای در حال تغییر امروز نگاه کنیم. اولین نشانه دنیای جدید، چندقطبی بودن آن است. البته نمی‌خواهم از سقوط یا اضمحلال آمریکا حرفی بزنم. آمریکا همچنان قدرت برتر جهان باقی خواهد ماند، اما اتفاقی که در حال وقوع است این است که بقیه دنیا هم در حال بالا کشیدن خود هستند و فاصله خود با آمریکا را کاهش خواهند داد. انتقال قدرت در زمینه درآمدهای اقتصادی بسیار دراماتیک است. روسیه، چین، هند و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همه در حال رشد هستند در حالی‌که آمریکا دوران رکود را طی می‌کند. این یکی از مشخصه‌های تغییر جهان نسبت به دوران برتری مطلق آمریکاست..."

زکریا پیش‌ از این کتاب‌هایی در حوزه علوم‌ سیاسی نوشته است. یکی از این کتاب ها «آینده آزادی؛ اولویت لیبرالیسم بر دموکراسی» نام دارد. این کتاب پس از حمله آمریکا به عراق و روی کار آمدن یک دولت شیعی در آن کشور و همچنین پیروزی گروه حماس در انتخابات مناطق فلسطینی نوشته شده تا نشان بدهد در چنین کشورهایی و به طور کلی در خاورمیانه، برقرار کردن دموکراسی‌ای مشابه دموکراسی‌های غربی، می‌تواند بنیادگرایی را تقویت کند و حتی دولت و قدرت سیاسی را در اختیار او قرار دهد. زکریا در این کتاب توصیه کرده است که پیش از تزریق ‌کردن دموکراسی یا مدل‌های مشابه سیاسی به این‌قبیل کشورها، باید لیبرالیسم را در آنها شکل داد و تقویت کرد.

فرید زکریا سردبیر نسخه بین‌المللی هفته‌نامه نیوزویک است. این هفته‌نامه با مخاطبی نمزدیک به 24 میلیون نفر در کنار هفته‌نامه‌ها و مجلات دیگری مانند تایم و اکونومیست، از جمله موثرترین نشریات تحلیلی سیاسی شناخته می‌شود.
(به نقل از سایت دیپلماسی ایرانی)

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "جهان پسا - آمریکایی" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک