loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

چرا ادبیات؟

5 / 0
like like
like like

این کتاب، که عنوان آن از مقاله نخست کتاب گرفته شده است، شامل دو مقاله، یک سخنرانی و یک مصاحبه با ماریو بارگاس یوسا است که عنوان‌های آن چنین است: چرا ادبیات / فرهنگ آزادی / امریکای لاتین: افسانه – واقعیت / سرخوشی و کمال.
بخش اول کتاب تکان‌دهنده‌ترین و آگاهی‌بخش‌ترین بخش آن است. چرا ادبیات یک مقاله درجه یک و سطح بالا است که ماریو بارگاس یوسا در آن به اهمیت خواندن ادبیات و رمان اشاره می‌کند و همچنین به مشکلات ناشی از نخواندن و جامعه‌ای که در آن ادبیات جایگاهی ندارد پرداخته است. به اعتقاد یوسا، ادبیات جزء ضروری‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های ذهنی آدمی است. فعالیتی که از جنبه‌های مختلف به فرد و در مقیاس بزرگ‌تر به جامعه کمک می‌کند. او به بهترین شکل ممکن و با دلایل قانع‌کننده این تصور اشتباه را که ادبیات را نوعی وقت‌گذرانی تجملی می‌دانند، رد می‌کند.
بهانه‌هایی که در برابر خواندن ادبیات می‌آوریم، مانند اینکه وقت ندارم و باید کار کنم، حوصله خواندن داستان ندارم، وقت انجام کار تجملی که غیر ضروری هم است ندارم و غیره، از نظر یوسا به شدت محکوم است و در همین مقاله کوتاه می‌بینیم که این افراد تا چه حد اشتباه می‌کنند.
بخش دوم کتاب سخنرانی یوسا در سال 2000 در سلسله برنامه‌های بانک توسعه کشورهای امریکایی است که در آن درباره فرهنگ و هجوم فرهنگی صحبت می‌کند. بخش سوم نیز درباره آمریکای لاتین است. این دو بخش از کتاب تا حدودی شبیه به هم و از جمله دغدغه‌های یوسا هستند. می‌دانیم که یوسا در اغلب رمان‌های خود به حوادث مختلف در کشورهای لاتین پرداخته است. به عنوان مثال در کتاب سور بز به دیکتاتوری در کشور دومینیکن پرداخته است.
بخش آخر کتاب که گفتگوی دو نفر با یوسا است قسمت عمده کتاب را شامل می‌شود. در این مصاحبه یوسا بازهم به اهمیت ادبیات اشاره می‌کند و علاوه بر دنیای جواب دادن سوال‌های کلی در این باره، به سوال‌هایی درباره کتاب‌هایش و اینکه چطور نویسنده شد پاسخ می‌دهد. پس از بخش اول کتاب، اطلاعات این قسمت نیز به خواننده آگاهی خوبی می‌دهد.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "چرا ادبیات؟" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک