loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

قیام حسینی

5 / 0
like like
like like

یکی از سرفصل هایی که مقام معظم رهبری، با تسلطی مثال زدنی، موشکافانه و تحلیلی به آن می پردازند، تاریخ اسلام است. روایت گری ایشان از تاریخ اسلام، فقط این نیست که سانتی متر به سانتی متر باشد ـ که البته این هم هست ـ بلکه با چیدمانی جذاب و منسجم از وقایع، تحلیل هایی دقیق و کاربردی و متناسب با نیازهای روز ارائه می دهند. تبحّر ایشان در تحلیل تاریخ اسلام به حدی است که فراتحلیلی تاریخی از تمام دوران زندگی ائمه با عنوان «انسان 250 ساله» ارائه می دهند. در کنار نگاه کل گرایی که ایشان به زندگی ائمه دارند، در اجزای این بنای عظیم نیز صاحب نظریات و تحلیل هایی ناب و دقیق هستند.
بررسی عظیم ترین قیام تاریخ، یعنی قیام حضرت اباعبدالله علیه السلام، یکی از موضوعاتی است که اسلام شناسان متعددی به زوایای مختلف آن پرداخته اند. در این میان «علت قیام امام حسین» بحثی است که به خصوص در دوران معاصر، ذهن اندیشمندان بزرگی را به خود مشغول کرده و نظریات مختلفی در این باب ارائه شده است.
مقام معظم رهبری در جایی می فرمایند که در حرکت امام حسین، می توان بیش از صد درس مهم، که هرکدام، سرفصلی برای تربیت یک جامعه است، برشمرد. ایشان به سرفصل های مهمی از این درس ها ورود کرده اند: پیروزی های کوتاه مدت و بلندمدت عاشورا، شرایط جامعه در آن زمان، عبرت های عاشورا، تقسیم سه گانه ظالم، مظلوم و منظلم، پیام های عاشورا، ابعاد مصائب حسینی، نقش عوام و خواص، مقایسه قیام حسینی و انقلاب خمینی، جلوه های عرفانی و معنوی عاشورا، ارزش شهدای کربلا، راز ماندگاری عاشورا ازجمله عناوینی از سخنرانی های معظم له هستند که قابلیت ارائه در قالب یک گفتار را دارند. ایشان می فرمایند همه آن درس ها به کنار، یک درس اصلی وجود دارد که همه آنها حاشیه است و آن متن: «چرا قیام کرد؟»
از بین سخنرانی های موجود از معظم له، اولین موردی که به طور مبسوط، به بحث علت قیام امام حسین می پردازند، به سال 1361 برمی گردد. البته در همان سخنرانی می فرمایند که ما همین بحث ها را قبل از انقلاب، در دوران اختناق، به صورت داستان و مَثَل بیان می کردیم.
تحلیلی که ایشان از علت قیام امام حسین ارائه می دهند، آن قدر شیوا، مستدل، منطقی، دقیق و کاربردی است که قرار شد گفتار پنجم از سلسله گفتارهای صهـبا، با عنوان «قیـام حسینی»، به این موضوع اختصاص یابد. ایشان علاوه بر آن سخنرانی، در سال های 1363 و 1374 نیز دو سخنرانی مهم در این موضوع داشته اند. سخنرانی سال 1374 در کتاب «انسان 250 ساله» آمده است. لذا تصمیم گرفته شد بر اساس آن دو سخنرانی دیگر، کاری تولید شود. سخنرانی 1361 در توضیح و تحلیل قوی تر است و دیگری در مثال ها و روایات تاریخی.
کلیّت دو سخنرانی یکی است؛ ولی مطالب، کمتر تکرار شده. می توان دو سخنرانی را جداگانه خواند. اما با توجه به نظم سیر کلی بحث در هر دو سخنرانی، به ذهن رسید که با ترکیب این دو، یک سخنرانیِ یک پارچه ساخته شود؛ به نحوی که به فراخور بحث، از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر برویم و ادامه صحبت را آنجا دنبال کنیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "قیام حسینی" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک