loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

عقل های هفتاد ساله

5 / 0
like like
like like

کتاب "عقل های هفتاد ساله" اثری از مَحمَت نُصرَت معروف به عَزیز نَسین نویسنده، مترجم و طنزنویس اهل ترکیه است. او که سردبیری گاهنامه طنز را بر عهده داشت، به دلیل دیدگاه‌های سیاسی‌اش، چندین بار به زندان افتاد. داستان‌های کوتاه عزیز نسین در ایران به دست مترجمان مختلفی مانند ثمین باغچه‌بان، احمد شاملو، رضا همراه و صمد بهرنگی به فارسی ترجمه شد و در سراسر دنیا آثار او را به سی زبان می‌خوانند. 
این کتاب هم مانند آثار دیگر او زبان طنز خود را دارد. طنزی که خاص و مخصوص او است. او با شیرینی به بیان حکایت‌های مختلف در باب پیران، پیر شدن و پیری می‌گوید و در این میانه، در همان حال که روایت خود را تعریف می‌کند، مسائل و مشکلات اجتماعی را بیان می‌کند.

در بخشی از کتاب می خوانیم: . اما وقتی پیرها صحبت می‌کنند، ما با میل و رغبت گوش نمی‌دهیم. وقتی از ما کار می‌خواهند، به زبانی که فقط خودمان را گول می‌زند، از سر وا می‌کنیم و کارافتادگی‌شان را تا حد مطلق بالا می‌بریم. وقتی با بی‌قراری قصد هدایت‌مان را دارند، با پوزخندی در آستین فقط سر تکان می‌دهیم و بزرگوارانه تحمل می‌کنیم. وقتی فرصت درد دل از ما می‌خواهند، کمبود وقت را بهانه می‌کنیم. وقتی …. وقتی …. وقتی …. آیا این همان کوهی نیست که ما با دست خود و فکر خود در خانه‌ی خود درست می‌کنیم تا پیرهایمان بالای آن و پیش چشم خودمان رمقشان ته بکشد و آخرین نفس‌شان بالا بیاید و ما را آسوده کنند؟ هر کدام از ما کوهی داریم با ارتفاع و رنگ دلخواهمان و بالای تمام کوه‌ها نوشته شده: با پیرها بد تا می‌کنیم.
 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "عقل های هفتاد ساله" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک