loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

نزدیکی

5 / 0
like like
like like

کتاب "نزدیکی" نوشته حنیف قریشی نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، فیلمساز و کارگردان بریتانیایی از تبار پاکستانی و انگلیسی است. او در انگلستان به دنیا آمد و همان ‌جا فلسفه خواند. دوفرهنگی بودنش یکی از موتیف‌های اصلی آثارش است. همچنین موضوعات آثار او بیشتر دربارهٔ نژاد، ملی‌گرایی، مهاجرت و جنسیت است.آثاری که بسیاری‌شان حالتی دارد شبیه خودزندگی‌نامه و می‌توان در آن‌ها ردی از نویسنده یافت.
رمان نزدیکی از ستایش‌شده‌ترین آثار قریشی است و در بین آنها جایگاه ممتازی دارد. 
داستان این کتاب از زبان شخصیتی به نام "جی" روایت می شود. نویسنده در این داستان، موقعیت انسان مدرن، پیچیدگی ها و سرگردانی هایش را در مسیر شناخت خود و در تقلای بین آگاه و ناآگاه به تصویر می کشد. "جی" قصد دارد زندگی خانوادگی را ترک گوید و یک چند از زن و فرزندان دور بماند. خود وی اعتراف می کند: "هر چند سوزان از جنس من نیست، ولی یک چیزی در وجودش هست که به من لذت می بخشد. دوست دارم چند ماهی نبینمش که فراموشش کنم، شاید آن وقت بتونم یک تصویر واضح از شخصیتش پیدا کنم...". 
"نزدیکی" در واقع بیانگر داستان نسلی گمشده است. مردان دهه شصت که در دهه هشتاد خود را با محیط بیگانه یافتند و در دهه نود، نامتجانس با فضا و موقعیت‌های سیاسی. کتاب به خوبی موقعیت انسان مدرن، پیچیدگی‌ها و سرگردانی‌هایش را در مسیر شناخت خود و در تقلای بین آگاه و ناآگاهش به تصویر می‌کشد.
 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "نزدیکی" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک