loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

ملک گرسنه (تقویم شمس تبریزی)

5 / 3
like like
like like

محصولات مرتبط

حکایت کودکی شمس است و ترک خانواده، جابه جایی و یک جا نماندن، بستگی با مشایخ هم روزگار و گسستگی از آنان، و سرانجام برخورد و آمیختن او با مولانا. حکایت کیمیایی است که بر مولانای واعظ و فقیه می ریزد و از او عارف و شاعر می آفریند. حکایت ربودن مولانا از «چنگال قومی ناهموار» و ستیز با آنان است، حکایت طالبی است که مطلوب می شود. حکایت دعوی «بزرگ تر، بلند تر، بلند تر، بلند تر» کردن است.
شمس از مولانای «خام» شاعری «پخته» می سازد و به این بسنده نمی کند. قونیه را ترک می گوید تا مولانا را به «آتش» کشد، شمس می رود، مولانا نی نیستان می شود، خود شمس می شود و از جدایی ها حکایت می کند.
پس از عارف جان سوخته و در جست و جوی مولانا نهال تجدد این بار بر اساس مقالات شمس تبریزی، تقویم شمس را با کلام خود او می نویسد.
شمس تبریزی شخصیت شگفت انگیزی است. شفاف و تیره در جست وجوی دوباره زاییدن، شکل دادن و ساختن پیر و مرادی است که باید او را ترک، انکار و شاید فراموش کند. این مراد، این شیخ، این شهنشه بیان، این شاعر تنومند، شخص او نیست. می پنداشت شاید ابن عربی باشد که نبود (ابن عربی بدو نیازی نداشت). و سرانجام با مولانا برخورد کرد و ازین واقعه هزاران بیت نو زاییده شد. نهال تجدد، با تکیه بر مقالات شمس تبریزی، بر آن شده تا این واقعه را از دید خود شمس بیان کند. این دیدار نادری که، برون از مکان و زمان، برون از عقل و منطق، برون از عاطفه و احساس، اجازه داد تا درویشی تندخو از واعظی مشهور یکی از بزرگ ترین شاعران و شاید بزرگ ترین شاعر جهان را پدید آورد.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "ملک گرسنه (تقویم شمس تبریزی)" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک